Własny gabinet terapii integracji sensorycznej – jakie warunki trzeba spełnić?

Integracja sensoryczna (SI) jest zdolnością do rozpoznawania, rozumienia i porządkowania bodźców, które ciało otrzymuje ze środowiska i własnego ciała poprzez swoje zmysły. Coraz częściej dzieci wykazują zaburzenia na tle integracji sensorycznej, przez co stale rośnie popyt na terapeutów w tej dziedzinie. Jednak aby otworzyć gabinet terapii integracji sensorycznej, należy spełnić kilka warunków.

Czym jest terapia integracji sensorycznej?

Jest to metoda terapii, która została stworzona w latach sześćdziesiątych przed dr Annę Jean Ayers, terapeutkę zajęciową ze Stanów Zjednoczonych. Według niej jest to proces neurologiczny, który obejmuje: odbieranie, przewodzenie i opracowanie informacji, które ciało odbiera za pomocą zmysłów, aby przełożyć je na działanie. Prościej rzecz ujmując, jest to proces, dzięki któremu możliwe jest adekwatne reagowanie na odczuwany bodziec.

Problem z integracją sensoryczną coraz częściej pojawia się u najmłodszych, a co za tym idzie, zwiększa się zapotrzebowanie na skutecznych terapeutów w tej dziedzinie wiedzy. Odgrywa ona szczególną rolę w rozwoju dziecka do 7. roku życia, gdyż właśnie wtedy nabywa się najwięcej nowych doświadczeń zmysłowych – zapachy, smaki, dotyk. Zaburzenia w tym procesie mogą skutkować poważnymi problemami w zakresie funkcjonowania dzieci.

Czego potrzebuję, aby otworzyć gabinet?

Aby móc otworzyć gabinet terapii integracji sensorycznej koniecznie jest zdobycie określonych kwalifikacji. Prowadzenie samych zajęć terapeutycznych obliguje do posiadania zaliczonego kursu z zakresu SI. Można go uzyskać za odpowiednich studiach podyplomowych lub w trakcie studiów.

Przede wszystkim należy posiąść wiedzę z zakresu, jakim jest integracja sensoryczna. Studia podyplomowe, na których można zdobyć specjalistyczną wiedzę, oferuje Collegium Balticum – Akademia Nauk Stosowanych. Ich celem jest przygotowanie zarówno merytoryczne, jak i praktyczne do pracy w tym specjalistycznym obszarze diagnozy i terapii osób z szeroko rozumianymi zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświaty, które prowadzą działania z tego zakresu. Podczas trzech semestrów kursu uczestnik zdobędzie wiedzę z dziedzin psychologii rozwojowej i klinicznej, neurobiologicznych podstaw SI oraz dysfunkcji rozwojowych. Ponadto posiądzie umiejętności diagnostyczne i interwencyjne, a także takie w zakresie planowania i prowadzenia terapii wspomagającej oraz neuro-rozwojowej. Integracja sensoryczna studia podyplomowe całkowicie będą w stanie przygotować uczestnika do późniejszej pracy w zawodzie. Warto zwrócić uwagę, że całe studia są w całości prowadzone online, co jest niesamowicie wygodne, szczególnie dla osób, które mieszkają w większej odległości od Akademii. Łącznie uczestnik weźmie udział w 630 godzinach zajęć, z których 180 stanowić będzie praktyka, a finalnie stanie przed egzaminem końcowym.

W co zaopatrzyć gabinet terapii integracji sensorycznej?

W samym gabinecie będzie odbywać się praca z dziećmi, toteż warto go zaopatrzyć we wszelkiego rodzaju gry i zabawy, które w istotny sposób wpłyną na przebieg terapii. Warto zaznaczyć, że liczba akcesoriów jest dość szeroka i obejmuje w zasadzie kilka grup sprzętu. Dobrze jest zaopatrzyć gabinet w sprzęt podwieszany, sprzęt naziemny, ale także pomoce obciążeniowe i różnego rodzaju zestawy do integracji sensorycznej. Jedynie zróżnicowany sprzęt pozwoli na całościowe oddziaływanie na zmysły dziecka. Dotyczy to także różnych kolorów, kształtów i materiałów, z których wykonane będą pomoce. Tego rodzaju zestawy można odnaleźć w asortymencie różnych firm.

https://www.cb.szczecin.pl/tryb-studiow/studia-podyplomowe/studia-nauczycielskie/integracja-sensoryczna/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

piętnaście + 3 =