Jak wykorzystać marketing sensoryczny na targach?

Zmysły są odpowiedzialne za niemal 80 proc. reakcji człowieka, w tym podświadomie za odczuwane emocje i decyzje zakupowe. Profesjonalne stanowiska targowe, które uwzględniają potencjał marketingu sensorycznego i włączają go w strategię już na etapie projektowania zabudowy, mają szansę wyróżnić się na tle konkurencji i osiągnąć lepsze wyniki handlowe. Sprawdź, na czym polega marketing sensoryczny i jak wykorzystać go na targach.

Profesjonalne stanowiska targowe przyciągają wzrok, kuszą interesującą ofertą, zachęcają do interakcji oraz podjęcia określonych działań. To oczywiste, że wystawcy chcą wpływać na decyzje konsumentów, odwołując się do ich sfery emocjonalnej. W dążeniu do maksymalnego oddziaływania na percepcję wykorzystują zatem odpowiednio dobrane narzędzia marketingu sensorycznego, uwzględniając potęgę podświadomości już na etapie projektowania zabudowy stoiska na targi. Zaangażowanie wszystkich zmysłów i dogłębne, często nieuświadomione doznania podczas bezpośredniego kontaktu z marką i oferowanymi produktami lub usługami, mają realny wpływ na budowanie więzi z klientami oraz opartych na zaufaniu, długofalowych relacji. Możesz zatem wpływać na pozytywne decyzje zakupowe gości, odwiedzających Twoje stoiska wystawiennicze. Odkryj, jak w praktyce wykorzystać marketing sensoryczny podczas targów.

Co to jest marketing sensoryczny?

Marketing sensoryczny (marketing zmysłów) to działania strategiczne, których celem jest wywołanie pożądanych decyzji zakupowych konsumenta, wzbudzenie emocjonalnego przywiązania do marki oraz ugruntowanie jej w świadomości odbiorcy. Efekty uzyskuje się poprzez dostarczanie bodźców sensorycznych, odbieranych za pomocą pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie dogłębnej, podświadomie pozytywnej, budzącej potrzebę zaspokojenia relacji z klientem. Do kluczowych narzędzi marketingu sensorycznego, którymi możesz się posłużyć, projektując profesjonalne stoiska targowe, należą m.in. audiomarketing, aromamarketing oraz systemy digital signage. Sprawdź, jak zmysły wpływają na decyzje konsumentów.

Jak zmysły wpływają na decyzje zakupowe?

Zacznijmy od wzroku, który jest bez wątpienia najważniejszym ze zmysłów, determinującym odbieranie i identyfikowanie bodźców z otoczenia. Właśnie dlatego w marketingu sensorycznym największy nacisk kładzie się na projektowanie doświadczeń wizualnych. Klienci najbardziej skłonni są do podejmowania określonych działań na podstawie doznań wzrokowych. Projektując stoiska reklamowe, ekspozycyjne, handlowe na targi oraz podczas innych, równie ważnych imprez branżowych, wystawca powinien zadbać przede wszystkim o:

  • design – estetykę stoiska, niepowtarzalny styl, nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, spójną identyfikację wizualną, uwzględniającą trendy aranżację,
  • ekspozycję i opakowanie produktów – wzbudzają one bowiem zainteresowanie klienta, zwłaszcza wtedy, gdy oferta wyróżnia się na tle konkurencji, co ma realny wpływ na ostateczną decyzję zakupową,
  • kolorystykę – odpowiednio dobrane kolory oddziałują na podświadomość konsumenta, wywołują pozytywne skojarzenia, związane ze wspomnieniami i doświadczeniami, budują rozpoznawalność i przywiązanie do marki,
  • oświetlenie – tworzy odpowiednią atmosferę stoiska targowego, wprowadza konsumenta w pożądany nastrój, wpływa na postrzeganie przestrzeni (przestronna, otwarta, przyjazna, kameralna) oraz eksponowanych produktów (solidne, błyszczące, piękne, nowoczesne),

Obok wzroku za niezwykle bogate doznania sensoryczne, odbierane podczas branżowego eventu, odpowiadają słuch i dotyk. Decyzje zakupowe wiążą się z tym, co konsument usłyszał o marce, z czym ją identyfikuje, jakie wrażenia towarzyszyły mu, gdy zapoznawał się z danym produktem, testował go. Receptory skóry przekażą wówczas do mózgu cenne informacje, m.in. o fakturze, temperaturze, kształcie, wadze, a podświadomie o jakości i zgodności z upodobaniami. Odpowiednio dobrana muzyka w tle, przyciągające uwagę spoty reklamowe, styl komunikacji i ton głosu przedstawiciela handlowego mogą przy tym przesądzić o sukcesie eksponowanych na targach produktów i usług.

Doznania sensoryczne na stoisku targowym – węch i smak

Człowiek jest w stanie zapamiętać do kilkunastu tysięcy zapachów. W marketingu sensorycznym chodzi o to, aby przyjemny aromat nadał odpowiednią atmosferę stoisku targowemu. Dzięki temu konsument spędzi przy nim więcej czasu i z chęcią wróci do zapamiętanych doznań, sięgając po Twój produkt na półce wirtualnej lub w sklepie stacjonarnym. Bodźce zapachowe i smakowe budują pozytywne skojarzenia i podświadomą więź z marką. Ze smakiem jest jednak nieco trudniej, ponieważ każdy z nas ma inne preferencje, przyzwyczajenia, czasem alergie i choroby, które utrudniają czerpanie radości z doznań, których dostarczają nam kubki smakowe. Projektując stoiska reklamowe możesz jednak skorzystać z ogólnie przyjętych i dobrze kojarzonych zapachów i smaków – przygotować stanowisko ze świeżo mieloną kawą, zaparzaną metodami alternatywnymi, zieloną herbatą, zdrowymi przekąskami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziewięć − siedem =