Zastanawiasz się jak wydać książkę? To jedno z pierwszych wyzwań, które staje na drodze początkujących pisarzy po ukończeniu pracy nad tekstem. Self-publishing, vanity oraz model subsydiowany to trzy różne sposoby publikowania książek, które pozwalają autorom na dotarcie ze swoim dziełem do szerszego grona odbiorców. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, a wybór odpowiedniej opcji może zależeć od indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań twórcy. Przyglądamy się bliżej poszczególnym modelom i porównujemy je ze sobą.
Czym jest self-publishing?
Self-publishing to proces publikowania książek, który jest w pełni kontrolowany przez samego autora. W przeciwieństwie do tradycyjnego modelu wydawniczego, gdzie pisarz musi zdobyć zainteresowanie wybranej oficyny i przejść proces recenzji i redakcji, self-publishing pozwala autorom na samodzielne opublikowanie swojej książki oraz jej dystrybucję poprzez np. platformy internetowe.
W tym modelu na barkach autora spoczywa najwięcej obowiązków – od przygotowania książki do wydania, poprzez zorganizowanie jej druku, aż po promocję i dostarczenie sprzedanych egzemplarzy klientom. Nie musi jednak dzielić się zyskiem z wydawnictwem, więc w przypadku sukcesu danej publikacji, po prostu zarabia więcej pieniędzy.
Co charakteryzuje wydawnictwo vanity?
Osoby, które zastanawiają się jak wydać książkę i zależy im na sprawnym zorganizowaniu tego procesu, często zwracają uwagę na wydawnictwa vanity. Publikują one odpowiednio opracowany tekst autora za opłatą.
Wydawnictwa te często reklamują się jako sposób na szybkie i łatwe wydanie książki, ale rzadko zapewniają profesjonalne usługi redagowania czy projektowania okładek, o działaniach marketingowych nie wspominając. Inkasują zysk już w momencie podpisania umowy z autorem – nie zależy on od liczby sprzedanych egzemplarzy. Dlatego książki wydane w modelu vanity często są słabej jakości i trudno je znaleźć w księgarniach czy bibliotekach.
Na czym polega subsydiowane wydawanie książek?
Model subsydiowany jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, zwłaszcza wśród debiutantów, szukających sposobów na to, jak wydać książkę. Tego typu rozwiązanie polega na podjęciu współpracy z profesjonalnym wydawnictwem, która przygotuje daną publikację do druku (zaprojektuje szatę graficzną, przeprowadzi redakcję itp.), zajmie się jej dostarczeniem do punktów sprzedaży oraz przeprowadzi kampanię marketingową.
W zamian za to autor partycypuje w kosztach wydania książki. Na jej sprzedaży zarabiają obie strony, dlatego w modelu subsydiowanym wydawnictwom zależy na wysokiej jakości publikacji – książki są dopracowane, atrakcyjnie wizualne, a ich reklama przemyślana i sprawnie realizowana.